Standardy Ochrony Małoletnich

w OŚRODKU PSYCHOTERAPII POMOCNI EWA DĄBROWSKA-JACKOWSKA

Preambuła

Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników Ośrodka Psychoterapii Pomocni Ewa Dąbrowska – Jackowska jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Właściciel oraz każdy pracownik Ośrodka Psychoterapii Pomocni Ewa Dąbrowska – Jackowska traktuje każde dziecko z najwyższym szacunkiem oraz podejmuje wszelkie starania w celu uwzględniania jego potrzeb. Niedopuszczalne jest stosowanie przez pracownika wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie. Pracownik Ośrodka Psychoterapii Pomocni Ewa Dąbrowska – Jackowska, realizując te cele, działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych Podmiotu oraz swoich kompetencji.

Wprowadzenie

Nowelizacja Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego (Dz.U. poz. 1606) określiła warunki skutecznej ochrony małoletnich przed różnymi formami przemocy. Wprowadzone zmiany wskazują na potrzebę opracowania jasnych i spójnych standardów postępowania w sytuacjach podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenia małoletnich.

Standardy ochrony małoletnich” są jednym z elementów systemowego rozwiązania ochrony małoletnich przed krzywdzeniem i stanowią formę zabezpieczenia ich praw. Należy je traktować jako jedno z narzędzi wzmacniających i ułatwiających skuteczniejszą ochronę małoletnich przed krzywdzeniem.

W konstruowaniu „Standardów ochrony małoletnich” przyjęto następujące założenia:

  • w Ośrodku Psychoterapii Pomocni Ewa Dąbrowska – Jackowska nie są zatrudniane osoby mogące zagrażać bezpieczeństwu małoletnich,

  • pracownicy placówki potrafią zdiagnozować symptomy krzywdzenia małoletniego oraz podejmować interwencje w przypadku podejrzenia, że małoletni jest ofiarą przemocy,

  • podejmowane w placówce postępowania nie mogą naruszać praw małoletniego, praw człowieka, określonych w statucie placówki oraz bezpieczeństwa danych osobowych.

Ponadto przyjęto, że:

  • prowadzone w placówce postępowania na wypadek krzywdzenia lub podejrzenia krzywdzenia małoletnich są zorganizowane w sposób zapewniający im skuteczną ochronę,

  • działania podejmowane w ramach ochrony małoletnich przed krzywdzeniem są dokumentowane i monitorowane oraz poddawane regularnej weryfikacji przy udziale wszystkich zainteresowanych podmiotów.

Uwzględniając powyższe założenia niniejszy dokument określa standardy ochrony małoletnich, stanowiące zbiór zasad i procedur postępowania w sytuacjach zagrożenia ich bezpieczeństwa. Jego najważniejszym celem jest ochrona małoletnich przed różnymi formami przemocy oraz budowanie bezpiecznego i przyjaznego środowiska w Ośrodku Psychoterapii Pomocni Ewa Dąbrowska – Jackowska.

Rozdział I

§ 1

Przepisy ogólne

  1. Ilekroć w niniejszym dokumencie jest mowa o:

  1. Standardach – rozumie się przez to Standardy Ochrony Małoletnich w Ośrodku Psychoterapii Pomocni Ewa Dąbrowska – Jackowska,

  2. Ośrodku – rozumie się przez to Ośrodek Psychoterapii Pomocni Ewa Dąbrowska – Jackowska,

  3. Kierowniku – rozumie się przez to właściciela Podmiotu,

  4. Pracowniku – rozumie się przez to osobę zatrudnioną w Podmiocie na podstawie umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej, jak również współpracowników, stażystów i wolontariuszy,

  5. Małoletnim – rozumie się przez to każdą osobę fizyczną do ukończenia 18. roku życia,

  6. Opiekunie Małoletniego – rozumie się przez to osobę uprawnioną do reprezentacji Małoletniego, w szczególności jego rodzica, rodzica zastępczego lub opiekuna prawnego.

  1. Zgoda Opiekuna Małoletniego oznacza zgodę co najmniej jednego z Opiekunów Małoletniego. Jednak w przypadku braku porozumienia między Opiekunem Małoletniego należy poinformować Opiekunów Małoletniego o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny.

  2. Przez krzywdzenie Małoletniego należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę Małoletniego przez jakąkolwiek osobę, w tym Kierownika lub Pracownika albo zagrożenie dobra Małoletniego, w tym jego zaniedbywanie.

  3. Dane osobowe Małoletniego to wszelkie informacje umożliwiające jego identyfikację.

§ 2

  1. Kierownik i Pracownicy posiadają wiedzę z zakresu ochrony Małoletnich, a w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka lub symptomy krzywdzenia Małoletnich.

  2. Kierownik i Pracownicy monitorują sytuację i dobrostan dziecka.

  3. Kierownik i Pracownicy znają i stosują zasady bezpiecznych relacji „personel–dziecko” ustalone w placówce. W szczególności naczelną zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez Kierownika i Pracowników jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Małoletni traktowani są z szacunkiem oraz uwzględnieniem ich godności i potrzeb. Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec Małoletnich w jakiejkolwiek formie. Kierownik i Pracownicy realizując te cele działają w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych instytucji oraz swoich kompetencji.

  4. Rekrutacja pracowników placówki odbywa się zgodnie z zasadami bezpiecznej rekrutacji personelu. W szczególności Kierownik przed dopuszczeniem Pracownika do wykonywania obowiązków służbowych jest zobowiązany:

    1. pobrać od kandydata lub kandydatki na Pracownika informację z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 20 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii. W przypadku niemożliwości przedstawienia powyższej informacji, Kierownik pobiera od kandydata lub kandydatki na Pracownika oświadczenie o niekaralności i zobowiązanie do przestrzegania podstawowych zasad ochrony Małoletnich, które stanowi Załącznik nr 1 do niniejszych Standardów.

    2. sprawdzić osobę zatrudnianą w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym – Rejestr z dostępem ograniczonym oraz Rejestr osób w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze. Wydruki z rejestrów należy przechowywać w aktach osobowych Pracowników.

§ 3

Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci

  1. Kierownik placówki powołuje zespół pracowników sprawujący nadzór nad realizacją Standardów ochrony małoletnich w placówce. W Ośrodku są to następujące osoby:

    Anna Ciężkowska tel 515076701, Ewa Dąbrowska-Jackowska tel 510094461.

  2. Kierownik i Pracownicy podczas udzielania świadczeń zdrowotnych Małoletnim są zobowiązani w szczególności do:

    1. tworzenia bezpiecznej, wzbudzającej zaufanie i wspierającej atmosfery w relacji z Małoletnim,

    2. rozpoznawania czynników ryzyka lub symptomów krzywdzenia Małoletnich,

    3. zachowania szczególnego wyczucia przy prowadzeniu wywiadu diagnostycznego z Małoletnim,

    4. odpowiadania na potrzeby Małoletniego w zakresie zdrowia fizycznego i psychicznego,

    5. w razie potrzeby – inicjowania kontaktu z Policją, pomocą społeczną lub innymi instytucjami zajmującymi się ochroną Małoletnich,

    6. poszanowania praw Małoletniego, w szczególności realizacji zasady równego traktowania w dostępie do świadczeń zdrowotnych (art. 2 KPD), zasady kierowania się najlepszym interesem Małoletniego (art. 3 KPD), prawa Małoletniego do optymalnego rozwoju (art. 6 KPD), zasady wysłuchania i uwzględnienia opinii Małoletniego, zgodnie z jego wiekiem i dojrzałością (art. 12 KPD).

  3. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka lub symptomów krzywdzenia Małoletnich, Kierownik i Pracownicy podejmują rozmowę z Opiekunami Małoletnich, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i motywując ich do szukania pomocy.

Rozdział II

Procedury interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia Małoletniego

§ 4

Ogólne zasady udzielania pomocy dziecku

  1. Wszyscy pracownicy Ośrodka:

  1. każdego Małoletniego traktują równo bez względu na jego pochodzenie, wygląd, przekonania;

  2. odnoszą się z szacunkiem do ewentualnej inności Małoletniego, jego innych przekonań, innych doświadczeń, innej perspektywy wynikającej z bycia Małoletnim;

  3. wysłuchują Małoletniego z uwagą i traktują jego wypowiedzi i przedstawioną wersję zdarzeń z należytą powagą;

  4. używają języka dostosowanego do poziomu rozwoju Małoletniego;

  5. tworzą w placówce kulturę otwartości i wzajemnej odpowiedzialności sprzyjającej zgłaszaniu i omawianiu wszelkich zagadnień i problemów dotyczących ochrony Małoletnich.

  1. W przypadku powzięcia przez pracownika Ośrodka podejrzenia, że Małoletni jest krzywdzony lub zgłoszenia takiej okoliczności przez Małoletniego lub Opiekuna Małoletniego, pracownik ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej i przekazania uzyskanej informacji członkowi zespołu odpowiedzialnego za realizację Standardów oraz Kierownikowi. Do udziału w interwencji można prosić dodatkowych specjalistów, psychologów, psychoterapeutów lub innych, w celu skorzystania z ich pomocy przy rozmowie z Małoletnim o trudnych doświadczeniach.

  2. Kierownik Ośrodka, członek zespołu odpowiedzialnego za realizację Standardów w obecności pracownika, który zauważył krzywdzenie Małoletniego lub któremu zgłoszono podejrzenie krzywdzenia (w zależności od okoliczności) informuje opiekunów o obowiązku zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia Małoletniego do odpowiedniej instytucji (prokuratura/policja lub sąd rodzinno-opiekuńczy lub najbliższy ośrodek pomocy społecznej).

  3. Po poinformowaniu opiekunów zgodnie z punktem poprzedzającym Kierownik składa zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa do prokuratury/policji lub wniosek o wgląd w sytuację rodziny do sądu rejonowego, wydziału rodzinnego i nieletnich, ośrodka pomocy społecznej.

  4. Dalszy tok postępowania leży w kompetencjach instytucji wskazanych w punkcie poprzedzającym.

  5. Z przebiegu każdej interwencji sporządza się kartę interwencji, której wzór stanowi Załącznik nr 2 do niniejszych Standardów. Kartę załącza się do rejestru interwencji prowadzonego przez Ośrodek.

  6. W przypadku podejrzenia, że życie Małoletniego jest zagrożone lub grozi mu ciężki uszczerbek na zdrowiu należy niezwłocznie poinformować odpowiednie służby (policja, pogotowie ratunkowe), dzwoniąc pod numer 112 lub 998 (pogotowie).

  7. Poinformowania służb dokonuje pracownik Ośrodka, który jako pierwszy posiadł informację o zagrożeniu.

§ 5

Ważne sygnały

Pracownicy Ośrodka zwracają szczególną uwagę na występowanie w zachowaniu Małoletniego sygnałów świadczących o krzywdzeniu. Uwagę pracownika powinny zwrócić przykładowo następujące zachowania: Małoletni ma widoczne obrażenia ciała (siniaki, poparzenia, ugryzienia, złamania kości itp.), których pochodzenie trudno jest wyjaśnić; podawane przez Małoletniego wyjaśnienia dotyczące obrażeń wydają się niewiarygodne, niemożliwe, niespójne itp., Małoletni często je zmienia; Małoletni nadmiernie zakrywa ciało, niestosownie do sytuacji i pogody; Małoletni wzdryga się, kiedy podchodzi do niego osoba dorosła; Małoletni boi się rodzica lub opiekuna; Małoletni boi się powrotu do domu; Małoletni jest bierny, wycofany, uległy, przestraszony; Małoletni cierpi na powtarzające się dolegliwości somatyczne: bóle brzucha, głowy, mdłości itp.; Małoletni moczy się bez powodu lub w konkretnych sytuacjach czy też na widok określonych osób; nastąpiła nagła i wyraźna zmiana zachowania Małoletniego.

§ 6

Krzywdzenie przez osobę dorosłą

  1. W przypadku podjęcia przez pracownika Ośrodka podejrzenia, że Małoletni jest krzywdzony, pracownik ma obowiązek wezwać pogotowie, jeżeli wystąpiło poważne uszkodzenie ciała; sporządzić notatkę służbową (Załącznik nr 2) i niezwłocznie poinformować o tym członka zespołu odpowiedzialnego za realizację standardów ochrony małoletnich oraz Kierownika placówki.

  2. W przypadku, gdy zgłoszono krzywdzenie Małoletniego, Kierownik placówki bądź członek zespołu odpowiedzialnego za realizację Standardów wraz z pracownikiem, który zauważył krzywdzenie Małoletniego lub do którego zgłoszono podejrzenie krzywdzenia przeprowadza rozmowę z Małoletnim oraz innymi osobami mającymi lub mogącymi mieć wiedzę o zdarzeniu i o sytuacji osobistej (rodzinnej, zdrowotnej) Małoletniego, w szczególności jego opiekunami, celem ustalenia przebiegu zdarzenia oraz jego wpływu na zdrowie psychiczne i fizyczne Małoletniego. Ustalenia są spisywane na karcie interwencji.

  3. Kierownik bądź członek zespołu odpowiedzialnego za realizację Standardów wraz z pracownikiem, który zauważył krzywdzenie Małoletniego lub do którego zgłoszono podejrzenie krzywdzenia organizują spotkanie/a z Opiekunami Małoletniego, którym przekazują informacje o zdarzeniu oraz o potrzebie/możliwości skorzystania ze specjalistycznego wsparcia, w tym u innych organizacji lub służb.

  4. W przypadku, gdy wobec Małoletniego popełniono przestępstwo Kierownik Ośrodka sporządza zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa i przekazuje je do właściwej miejscowo policji lub prokuratury.

  5. W przypadku, gdy z rozmowy z opiekunami wynika, że nie są oni zainteresowani pomocą dziecku, ignorują zdarzenie lub w inny sposób nie wspierają dziecka, które doświadczyło krzywdzenia Kierownik lub członek zespołu odpowiedzialnego za realizację Standardów sporządza wniosek o wgląd w sytuację rodziny, który kieruje do właściwego sądu rodzinnego.

  6. W przypadku, gdy z przeprowadzonych ustaleń wynika, że Opiekun Małoletniego zaniedbuje jego potrzeby psychofizyczne lub rodzina jest niewydolna wychowawczo (np. Małoletni chodzi w nieadekwatnych do pogody ubraniach, opuszcza miejsce zamieszkania bez nadzoru osoby dorosłej), rodzina stosuje przemoc wobec Małoletniego (rodzic/inny domownik stosuje klapsy lub podobne rodzajowo kary fizyczne), członek zespołu odpowiedzialnego za realizację Standardów informuje właściwy ośrodek pomocy społecznej o potrzebie pomocy rodzinie, gdy niespełnianie potrzeb wynika z sytuacji ubóstwa, bądź – w przypadku przemocy i zaniedbania – konieczności wszczęcia procedury „Niebieskiej Karty”.

  7. W przypadku, gdy zgłoszono krzywdzenie Małoletniego przez pracownika Ośrodka, wówczas osoba ta zostaje odsunięta od wszelkich form kontaktu z Małoletnimi (nie tylko Małoletnim pokrzywdzonym) do czasu wyjaśnienia sprawy.

  8. W przypadku, gdy pracownik Ośrodka dopuścił się wobec Małoletniego innej formy krzywdzenia niż popełnienie przestępstwa na jego szkodę, Kierownik powinien zbadać wszystkie okoliczności sprawy, w szczególności wysłuchać osoby podejrzewanej o krzywdzenie, Małoletniego oraz innych świadków zdarzenia. W sytuacji, gdy naruszenie dobra Małoletniego jest znaczne, w szczególności, gdy doszło do rażącego naruszenia godności Małoletniego, należy rozważyć rozwiązanie stosunku prawnego z osobą, która dopuściła się krzywdzenia. Jeżeli osoba, która dopuściła się krzywdzenia, nie jest bezpośrednio zatrudniona przez Ośrodek (np. praktykant, stażysta, wolontariusz), wówczas ma ona zakaz wstępu na teren placówki. W razie konieczności należy poinformować odpowiedni podmiot o krzywdzeniu Małoletniego przez tę osobę (np. władze uczelni w przypadku praktykanta czy Urząd Pracy w przypadku stażysty).

  9. Wszystkie osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych powzięły informację o krzywdzeniu Małoletniego lub informacje z tym związane, są zobowiązane do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.

  10. W przypadku, gdy podejrzenie zagrożenia bezpieczeństwa Małoletniego zgłosili Opiekunowie Małoletniego, a podejrzenie to – w ramach podjętych działań wyjaśniających – nie zostało potwierdzone, należy o tym fakcie poinformować Opiekunów Małoletniego na piśmie.

§ 7

Krzywdzenie rówieśnicze

  1. W przypadku podejrzenia krzywdzenia Małoletniego przez innego Małoletniego przebywającego na terenie Ośrodka (np. na zajęciach grupowych, na korytarzu) należy przeprowadzić rozmowę z Małoletnim podejrzewanym o krzywdzenie oraz jego Opiekunami, a także oddzielnie z Małoletnim poddawanym krzywdzeniu i jego opiekunami. Ponadto należy porozmawiać z innymi osobami mającymi wiedzę o zdarzeniu. W trakcie rozmów należy dążyć do ustalenia przebiegu zdarzenia, a także wpływu zdarzenia na zdrowie psychiczne i fizyczne Małoletniego krzywdzonego. Ustalenia są spisywane na karcie interwencji. Dla Małoletniego krzywdzącego oraz Małoletniego krzywdzonego sporządza się oddzielne karty interwencji.

  2. Wspólnie z Opiekunami Małoletniego krzywdzącego należy opracować plan naprawczy, celem zmiany niepożądanych zachowań. Z Opiekunami Małoletniego poddawanego krzywdzeniu należy opracować plan zapewnienia mu bezpieczeństwa, włączając w ten plan sposoby odizolowania go od źródeł zagrożenia. W trakcie rozmów należy upewnić się, że Małoletni podejrzewany o krzywdzenie innego Małoletniego sam nie jest krzywdzony przez opiekunów, innych dorosłych bądź innych Małoletnich. W przypadku potwierdzenia takiej okoliczności należy podjąć interwencję także w stosunku do tego Małoletniego.

  3. W przypadku, gdy Małoletni krzywdzący nie uczestniczy w działaniach Ośrodka należy porozmawiać z Małoletnim poddawanym krzywdzeniu, innymi osobami mającymi wiedzę o zdarzeniu, a także z Opiekunami Małoletniego krzywdzonego celem ustalenia przebiegu zdarzenia, a także wpływu zdarzenia na zdrowie psychiczne i fizyczne dziecka. Kierownik placówki organizuje spotkanie/a z Opiekunami Małoletniego, którym przekazuje informacje o zdarzeniu oraz o potrzebie/możliwości skorzystania ze specjalistycznego wsparcia, w tym u innych organizacji lub służb oraz o sposobach reakcji na zdarzenie (poinformowanie sądu rodzinnego, poinformowanie szkoły, poinformowanie Opiekunów Małoletniego krzywdzącego). Jeżeli osobą podejrzewaną o krzywdzenie jest Małoletni w wieku od 13 do 17 lat, a jego zachowanie stanowi czyn karalny, Kierownik placówki informuje właściwy miejscowo sąd rodzinny lub policję poprzez pisemne zawiadomienie. Jeżeli osobą podejrzewaną o krzywdzenie jest Małoletni powyżej lat 17, a jego zachowanie stanowi przestępstwo, wówczas Kierownik placówki informuje właściwą miejscowo jednostkę policji lub prokuratury poprzez pisemne zawiadomienie.

§ 8

Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim, a pracownikami placówki

  1. Pracownicy Ośrodka w odniesieniu do wszystkich czynności podejmowanych w Ośrodku, kierują się zasadą działania dla dobra Małoletnich i w ich najlepszym interesie.

  2. Pracownicy Ośrodka traktują Małoletniego z szacunkiem oraz uwzględniają jego godność i potrzeby.

  3. Pracownicy Ośrodka działają w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych oraz swoich kompetencji.

  4. Niedopuszczalne jest podejmowanie jakichkolwiek czynności niedozwolonych w niniejszej procedurze, w jakiejkolwiek formie.

  5. Pracownicy Ośrodka zobowiązani są do utrzymywania profesjonalnej relacji z Małoletnimi i każdorazowego rozważenia, czy ich reakcja, komunikat bądź działanie wobec Małoletniego są adekwatne do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe.

  6. Pracownicy Ośrodka zobowiązani są do działania w sposób otwarty i przejrzysty dla innych, aby zminimalizować ryzyko błędnej interpretacji ich zachowania.

§ 9

Zasady komunikacji

Zasady komunikacji z Małoletnimi: udzielaj odpowiedzi adekwatnych do wieku Małoletniego i danej sytuacji; nie wolno zawstydzać, upokarzać, lekceważyć i obrażać Małoletniego; nie jest dopuszczalne podnoszenie głosu na Małoletniego w sytuacji innej niż wynikająca z zagrożenia bezpieczeństwa Małoletniego lub innych Małoletnich.

§ 10

Zachowania niedozwolone wobec małoletnich

  1. Niedozwolone jest ujawnianie danych wrażliwych dotyczących Małoletniego, wyszczególnionych w art. 9 ust. 1 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (D.U.UE.L. z 2016 r. Nr 119 poz. 1), obejmujących pochodzenie rasowe lub etniczne, poglądy polityczne, przekonania religijne lub światopoglądowe, przynależność do związków zawodowych oraz przetwarzania danych genetycznych, danych biometrycznych w celu jednoznacznego zidentyfikowania osoby fizycznej lub danych dotyczących zdrowia, seksualności lub orientacji seksualnej tej osoby.

  2. Zachowania niedozwolone obejmują używanie wulgarnych słów, gestów oraz żartów, czynienie uwag, które stanowią lub mogą być odebrane jako nawiązywanie w wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej.

  3. W sytuacjach wymagających wykonania przez Pracowników placówki czynności pielęgnacyjnych i higienicznych wobec Małoletniego unikać należy innego niż niezbędny kontaktu fizycznego z Małoletnim, w szczególności w przypadku udzielania pomocy Małoletniemu w ubieraniu i rozbieraniu, jedzeniu, myciu i w korzystaniu z toalety.

  4. Niedozwolone jest wykorzystywanie relacji wynikającej z władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby).

  5. Niedozwolone jest utrwalanie wizerunku Małoletniego dla celów prywatnych poprzez filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie. Zakaz ten obejmuje także umożliwienie utrwalenia wizerunków Małoletnich osobom trzecim. Wyjątkiem jest utrwalanie wizerunku na potrzeby placówki, na podstawie zgody udzielonej przez Opiekunów Małoletniego.

  6. Niedozwolone jest proponowanie Małoletnim alkoholu, wyrobów tytoniowych ani jakichkolwiek innych nielegalnych substancji, jak również używanie ich w obecności Małoletnich.

  7. Niedozwolone jest nawiązywanie z Małoletnim jakichkolwiek relacji romantycznych lub seksualnych, lub mogących zostać uznane za posiadające takie właściwości. Obejmuje to także seksualne komentarze, żarty, gesty oraz udostępnianie Małoletnim treści erotycznych i pornograficznych.

§ 11

Kontakty niedopuszczalne w sieci i poza godzinami pracy

  1. Niedozwolone jest nawiązywanie kontaktów z Małoletnimi uczęszczającymi do placówki poprzez przyjmowanie bądź wysyłanie zaproszeń w mediach społecznościowych.

  2. Niedozwolone jest utrzymywanie kontaktów towarzyskich z Małoletnimi uczęszczającymi do placówki za pośrednictwem szeroko rozumianych sieci komputerowych i zewnętrznych aplikacji. Dopuszczalną formą komunikacji z Małoletnimi i ich Opiekunami są kanały służbowe (e-mail, telefon służbowy). Z kanałów tych nie należy korzystać poza miejscem pracy.

§ 12

Odpowiedzialność

Złamanie zasad wymienionych w niniejszych Standardach jest podstawą odpowiedzialności dyscyplinarnej lub karnej.

Rozdział III

§ 13

Zasady ochrony wizerunku Małoletniego

  1. Ośrodek, realizując prawo Małoletniego do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę wizerunku Małoletniego. W szczególności Kierownik i Pracownicy w swoich działaniach kierują się odpowiedzialnością i rozwagą wobec utrwalania, przetwarzania, używania i publikowania wizerunku Małoletnich.

  2. Utrwalenie wizerunku Małoletniego wymaga zgody Opiekuna Małoletniego wyrażonej w formie pisemnej pod rygorem nieważności. Zgoda Opiekuna Małoletniego na wykorzystanie wizerunku Małoletniego jest wiążąca tylko wtedy, jeśli zarówno Opiekun, jak i sam Małoletni, zostali poinformowani o sposobie wykorzystania zdjęć lub nagrań i ryzyku wiążącym się z publikacją wizerunku. Dobrą praktyką jest również pozyskiwanie zgód samych dzieci.

  3. Pisemna zgoda, o której mowa w ust. 1, powinna zawierać informację, gdzie będzie umieszczony zarejestrowany wizerunek i w jakim kontekście będzie wykorzystywany (np. że umieszczony zostanie na stronie internetowej poradni w celach promocyjnych).

  4. Ośrodek nie publikuje Danych osobowych Małoletnich oraz wrażliwych informacji dotyczących Małoletnich, m.in. stanu ich zdrowia, sytuacji materialnej i sytuacji prawnej Małoletnich. Nie publikuje się również zdjęć lub nagrań, na których Małoletni nie są ubrani oraz znajdują się w sytuacji mogącej być zinterpretowanej jako poniżająca, ośmieszająca lub negatywna dla Małoletniego.

  5. Materiały elektroniczne zawierające wizerunki Małoletnich przechowywane są jedynie na odpowiednio zabezpieczonych urządzeniach należących do Ośrodka.

Rozdział IV

Zasady dostępu dzieci do Internetu

§ 14

  1. Ośrodek nie zapewnia Małoletnim swobodnego dostępu do Internetu.

  2. Ośrodek może w wyjątkowych sytuacjach zapewnić Małoletniemu dostęp do Internetu wyłącznie pod nadzorem pracownika Ośrodka i jest zobowiązany podejmować działania zabezpieczające Małoletnich przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju. W szczególności należy zainstalować i aktualizować oprogramowanie zabezpieczające.

  3. W przypadku dostępu realizowanego pod nadzorem Pracownika Ośrodka, Pracownik ten ma obowiązek informowania Małoletnich o zasadach bezpiecznego korzystania z Internetu.

  4. W miarę potrzeb, osoba odpowiedzialna za dostęp do sieci internetowej, może przeprowadzać z Małoletnimi szkolenia dotyczące bezpiecznego korzystania z Internetu.

§ 15

  1. Osoba odpowiedzialna za Internet zapewnia, aby sieć internetowa Ośrodka była zabezpieczona przed niebezpiecznymi treściami, instalując i aktualizując odpowiednie oprogramowanie.

  2. Wyznaczony Pracownik Ośrodka przynajmniej raz w miesiącu sprawdza, czy na komputerach podłączonych do Internetu nie znajdują się niebezpieczne treści. W przypadku znalezienia niebezpiecznych treści, wyznaczony pracownik stara się ustalić, kto korzystał z komputera w czasie ich wprowadzenia. Informację o tym kto korzystał z komputera w czasie wprowadzenia niebezpiecznych treści, wyznaczony Pracownik przekazuje Kierownikowi Ośrodka.

  3. Pedagog, psycholog lub psychoterapeuta przeprowadza z Małoletnim, który mógł mieć kontakt z niebezpiecznymi treściami, o którym mowa w punktach poprzedzających, rozmowę na temat bezpieczeństwa w Internecie. Jeżeli w wyniku przeprowadzonej rozmowy Pracownik uzyska informację, że Małoletni jest krzywdzony, podejmuje działania opisane w rozdziale II niniejszych Standardów.

Rozdział V

Monitoring stosowania Standardów ochrony małoletnich

§ 16

  1. Kierownik Ośrodka wyznacza zespół odpowiedzialny za realizację Standardów ochrony małoletnich w placówce (skład zespołu został opisany w Rozdziale I § 3 ust. 1).

  2. Osoby wchodzące w skład zespołu odpowiedzialne są za monitorowanie realizacji Standardów, za reagowanie na sygnały naruszenia Standardów i prowadzenie rejestru zgłoszeń oraz za proponowanie zmian w Standardach.

  3. Osoby, o których mowa w ustępach 1 i 2 powyżej, przeprowadzają wśród pracowników placówki, raz na 12 miesięcy (koniec roku kalendarzowego), ankietę monitorującą poziom realizacji Standardów. Wzór ankiety stanowi Załącznik nr 4 do niniejszych Standardów.

  4. W ankiecie Pracownicy mogą proponować zmiany Standardów oraz wskazywać naruszenia Standardów w Ośrodku.

  5. Osoby, o których mowa w ust. 1 i 2 powyżej, dokonują opracowania wypełnionych przez Pracowników ankiet. Sporządzają na tej podstawie raport z monitoringu, który następnie przekazują Kierownikowi Ośrodka.

  6. Kierownik Ośrodka wprowadza do Standardów niezbędne zmiany i ogłasza w sposób ustalony nowe brzmienie Standardów.

Rozdział VI

Przepisy końcowe

§ 17

  1. Osobą odpowiedzialną za Standardy Ochrony Małoletnich w Ośrodku jest Kierownik.

  2. Kierownik monitoruje realizację Standardów Ochrony Małoletnich, reaguje na sygnały naruszenia Standardów oraz prowadzi rejestr zgłoszeń krzywdzenia Małoletnich.

  3. Kierownik może przeprowadzać z Pracownikami rozmowy na temat poziomu realizacji Standardów Ochrony Małoletnich oraz propozycji zmian w Standardach.

§ 18

  1. Wszelkie zmiany Standardów wprowadzane są przez Kierownika, pod rygorem nieważności.

  2. Standardy Ochrony Małoletnich wchodzi w życie z dniem 15 lutego 2024 r.

  3. Pracownicy są niezwłocznie informowani przez Kierownika o każdej zmianie wprowadzonej w Standardach.

  4. Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla pracowników placówki, dzieci i ich opiekunów, w szczególności poprzez przesłanie jej tekstu drogą elektroniczną oraz poprzez zamieszczenie na stronie internetowej i udostępnienie w widocznym miejscu w siedzibie, również w wersji skróconej, przeznaczonej dla dzieci.

Załączniki:

    1. Załącznik nr 1 – Oświadczenie o niekaralności i zobowiązaniu do przestrzegania Standardów Ochrony Małoletnich

    2. Załącznik nr 2 – Karta interwencji

    3. Załącznik nr 3 – Ankieta

Zostaw wiadomość

ZGODY DO REJESTRACJI INTERNETOWEJ
Ośrodek Psychoterapii Pomocni Ewa Dąbrowska-Jackowska

1)      „Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych, wskazanych przeze
mnie w formularzu rezerwacji wizyty”;
2)      „Zapoznałam(-em) się z treścią klauzuli informacyjnej, w tym o przysługujących
mi uprawnieniach.”.